Βυζαντινό Μουσείο: Γάτες και Ολυμπιακοί αγώνες – Η Ιαπωνική τέχνη στο μουσείο
Γάτες και Ολυμπιακοί Αγώνες, ένα διαφορετικό κοινό
ΤΕΧΝΗ

Βυζαντινό Μουσείο: Γάτες και Ολυμπιακοί αγώνες – Η Ιαπωνική τέχνη στο μουσείο

Βυζαντινό Μουσείο: Μπορεί οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2020 στο Τόκιο να αναβλήθηκαν για το 2021, αλλά μπορούμε να απολαύσουμε τις προγραμματισμένες εκθέσεις με το σχετικό θέμα.

Βυζαντινό Μουσείο: Εκτός από το «κουκούλι» του Κέγκο Κούμα που βρισκόταν στην αυλή του Μουσείου σε όλη τη διάρκεια της καραντίνας, υπάρχουν και άλλα εντυπωσιακά έργα Ιαπώνων καλλιτεχνών που φιλοξενούνται στην αίθουσα προσωρινών εκθέσεων του μουσείου.

Σύγχρονα έργα ιαπωνικής τέχνης προσελκύουν καθημερινά το νεανικό κυρίως κοινό που επισκέπτεται την αίθουσα προσωρινών εκθέσεων του μουσείου. Οι εκθέσεις είχαν προγραμματιστεί για τον περασμένο Μάρτιο εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων στο Τόκιο και τη τελετής αφής της φλόγας, αλλά αναβλήθηκαν λόγω της πανδημίας. Τα έργα όμως των καλλιτεχνών παραμένουν στο μουσείο και είναι μια θαυμάσια ευκαιρία για το ελληνικό κοινό να έρθει σε επαφή με τη σύγχρονη ιαπωνική τέχνη.

Έτσι 1.500 μικρές κεραμικές γάτες του Νομπουάκι Τακεκάβα  κλέβουν τις εντυπώσεις. Ο καλλιτέχνης δεν σχεδίασε μόνο την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Τόκιο, αλλά και τη μικρογραφία του ολυμπιακού σταδίου που βλέπουμε στην αίθουσα. Μόνο που οι θεατές δεν είναι άνθρωποι αλλά γάτες. Σε διάφορες πόζες και χρώματα και καμία μα καμία δεν είναι ίδια με την άλλη. Οι εκθέσεις αυτές γίνονται με τη συνεργασία του Ιαπωνικού Πολιτιστικού Ινστιτούτου και την πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Ελλάδα.

Νομπουάκι Τακεκάβα, «Τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων για γάτες» / «Αφίσες των Ολυμπιακών Αγώνων για γάτες», ξύλο – κεραμικό / μεικτή τεχνική, 2019 (© ΥΠΠΟΑ/ΒΧΜ)

Το έργο τιτλοφορείται «Τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων για γάτες» και συνοδεύεται από άλλα έργα, ζωγραφική σε ξύλο, με τις ίδιες πάλι πρωταγωνίστριες και αρκετή δόση χιούμορ, αφού τα συμπαθή κατοικίδια παρουσιάζονται σε διάφορες αθλητικές δραστηριότητες.

«Είναι μια διαφορετική έκθεση η οποία έχει μια φρεσκάδα μέσα στο καλοκαίρι και θεαματική αλλά και από πλευράς μουσειολογικής παρουσίασης» λέει η διευθύντρια του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Κατερίνα Δελλαπόρτα. «Παρουσιάζεται με τον απόλυτο ιαπωνικό μινιμαλισμό, προβάλλοντας αυτό που θέλει να τονίσει κάθε έργο από μόνο του, χωρίς “μουσειολογική φλυαρία”».

Η έκθεση με τίτλο «Λαμπαδηδρομία προς Τόκιο – Κληρονομιά και αφομοίωση» παρουσιάζει κορυφαίους σύγχρονους καλλιτέχνες της Ιαπωνίας, δημοφιλείς και έξω από τα σύνορα της χώρας τους. Όπως ο φιλόσοφος της αρχιτεκτονικής Κέγκο Κούμα, διάσημος για τα επιβλητικά του κτίρια, ανάμεσά τους το Στάδιο των Ολυμπιακών Αγώνων στο Τόκιο.

Κέι Ιμάτζου, «Επαναπατρισμός», λάδι σε μουσαμά, 2015, Συλλογή του Τακαχάσι Ριουτάρο (© ΥΠΠΟΑ/ΒΧΜ)

Στη νέα περιοδική έκθεση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου συμμετέχουν και άλλοι πολλοί σύγχρονοι Ιάπωνες καλλιτέχνες (Yu Araki, Kei Imazu, Nobuaki Takekawa, Paramodel Hayashi Yashuhiko, Naoki Honjo) μαζί με τον αρχιτέκτονα (Kengo Kuma), οι οποίοι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της σύγχρονης ιαπωνικής καλλιτεχνικής παραγωγής.

Τα έργα τους, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δημιουργικών μέσων, όπως η ζωγραφική, η φωτογραφία, το βίντεο, οι εγκαταστάσεις και η αρχιτεκτονική, περιστρέφονται γύρω από δύο βασικούς θεματικούς άξονες που συνδέονται άρρηκτα με τις έννοιες της «Κληρονομιάς» και της «Αφομοίωσης»: το κορυφαίο αθλητικό γεγονός των Ολυμπιακών Aγώνων και τη φιλοξενούσα πόλη του Τόκιο.

Ναόκι Χόντζο, «Τα διοικητικά διαμερίσματα του Τόκιο: Σιντζούκου, Μινάτο, Νακάνο, Σεταγκάγια, Τσούο και Κότο», εκτύπωση με ψεκασμό μελάνης. (© ΥΠΠΟΑ/ΒΧΜ)

Σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιάσει στο ελληνικό κοινό τη σύγχρονη ιαπωνική τέχνη μέσα από διαφορετικές δημιουργίες, που κύριο σημείο της μεταξύ τους διασύνδεσης είναι η επανάληψη στοιχείων του παρελθόντος. Οι πρωτοπόροι Ιάπωνες καλλιτέχνες, με λιτά εκφραστικά μέσα και σημειολογικές αναφορές σε αντικείμενα της παγκόσμιας ιστορικής και πολιτισμικής κληρονομιάς, ανιχνεύουν την επίδραση του παρελθόντος στο παρόν και το μέλλον μέσα από τη συνεχόμενη μεταβολή των ανθρώπινων βιωμάτων που σχετίζονται με την «κληρονομιά» και την «αφομοίωσή» της στο εκάστοτε παρόν.

Νομπουάκι Τακεκάβα, «Τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων για γάτες» / «Αφίσες των Ολυμπιακών Αγώνων για γάτες», ξύλο – κεραμικό / μεικτή τεχνική, 2019 (© ΥΠΠΟΑ/ΒΧΜ)

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

«Λαμπαδηδρομία προς Τόκιο – Κληρονομιά και αφομοίωση»

Διάρκεια έκθεσης: 15 Ιουλίου 2020 – 15 Σεπτεμβρίου 2020.
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη 13:00-20:00, Τετάρτη έως Δευτέρα 08:00-20:00.
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Βασιλίσσης Σοφίας 22, Αθήνα
Μετρό σταθμός «Ευαγγελισμός»
Τηλέφωνο: 213-213.9500

Email: [email protected]
Ιστότοπος: www.byzantinemuseum.gr

Read more

ΤΕΧΝΗ

Αίγυπτος: Η συγκλονιστική ανακάλυψη 27 σαρκοφάγων στη νεκρόπολη της Σαχάρας [pics&vid]

ΤΕΧΝΗ

Elisabeth Anisimow: Οι «ζωντανοί» πίνακες μιας 13χρονης μαθήτριας

ΤΕΧΝΗ

Μουσείο Γουλανδρή: Γιορτάζει τον ένα χρόνο λειτουργίας του με ελεύθερη είσοδο και μοναδικά δώρα

ΤΕΧΝΗ

Animasyros: To 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Animation έρχεται κοντά μας όπου και αν βρισκόμαστε

ΤΕΧΝΗ

Keith Haring: Η προσωπική του συλλογή σε δημοπρασία για την LGBTQI κοινότητα, 30 χρόνια μετά το θάνατό του

ΤΕΧΝΗ

Κατσουσίκα Χοκουσάι: 103 έργα του που δεν είχαν έρθει ποτέ στο φως, εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο

ΤΕΧΝΗ

«Ο Γαλαξίας του Μίκη Θεοδωράκη»: Συνάντηση Μενδώνη - Θεοδωράκη, τον ενημέρωσε για την έκθεση

ΤΕΧΝΗ

Παναγία των Παρισίων: Μια έκθεση δίνει ξανά πνοή στην εκκλησία μετά την καταστροφική φωτιά