Βίνσεντ Βαν Γκογκ Πολ Γκογκέν: Μια επιστολή εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ και οι περίεργες ιστορίες γύρω από το κομμένο αυτί
Αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ με κομμένο αυτί
ΤΕΧΝΗ

Βίνσεντ Βαν Γκογκ Πολ Γκογκέν: Μια επιστολή εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ και οι περίεργες ιστορίες γύρω από το κομμένο αυτί

Μια σπάνια επιστολή γραμμένη από τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ και τον Πολ Γκογκέν πωλήθηκε στην τιμή των 210.600 ευρώ

Την επιστολή που φέρει τις υπογραφές και των δύο, έγραψαν ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ και ο Πολ Γκογκέν, στην οποία μαρτυρούν τον αμοιβαίο θαυμασμό τους και ένα κοινό όραμα της μελλοντικής αναβίωσης της μοντέρνας τέχνης. Το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ απέκτησε την επιστολή που βγήκε σε πλειστηριασμό στον γαλλικό οίκο Ντρουό.

Η ιδιόχειρη επιστολή, είναι γραμμένη με μελάνι σε τετραγωνισμένο χαρτί, που περιλαμβάνει τις υπογραφές και των δυο καλλιτεχνών, απευθύνεται στον φίλο τους ζωγράφο Εμίλ Μπερνάρ από την Αρλ, την 1η/2 Νοεμβρίου 1888 και αναφέρει συζητήσεις που είναι σε εξέλιξη για μια «ένωση ζωγράφων».

Το σπάνιο κοινό κείμενο περιγράφει τις δημιουργικές συζητήσεις για την τέχνη και την έμπνευση που είχαν από τις επισκέψεις τους στα μπουρδέλα της περιοχής ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ με τον Πολ Γκογκέν.

«Εγώ που πιστεύω σίγουρα στη δυνατότητα μιας τεράστιας αναγέννησης της τέχνης, μου φαίνεται ότι εμείς οι ίδιοι λειτουργούμε μόνο ως μεσάζοντες», γράφει ο Βαν Γκογκ. «Μόνο μια επόμενη γενιά θα καταφέρει να ζήσει ειρηνικά», προβλέπει στην επιστολή προς τον «επιστήθιο φίλο του Μπερνάρ». Ο Βαν Γκογκ αφήνει την τελευταία σελίδα στον Πολ Γκογκέν, ο οποίος με τη σειρά του γράφει ότι συμμερίζεται την ιδέα του Ολλανδού φίλου του για την αναγέννηση της art nouveau.

Η φιλία και οι διαφορετικές θεωρίες για το κομμένο αυτί

Ο Γκογκέν έφτασε στην Αρλ, από όπου στάλθηκε η επιστολή για να μείνει μαζί με τον Βαν Γκογκ, ο οποίος τον θεωρούσε ίσως τον μόνο άνθρωπο με τον οποίο μπορεί να κάνει δημιουργικές συζητήσεις περί τέχνης. Ο σπάνιος καλλιτεχνικός αυτός διάλογος και η σχέση τους διακόπηκε μετά από το διάσημο ανάμεσα σε ιστορικούς τέχνης και για οποίο έχουν διατυπωθεί πολλές θεωρίες- περιστατικό του κομμένου αυτιού του Βαν Γκογκ, κάτι που αποτυπώθηκε και στη διάσημη αυτοπροσωπογραφία του με το κεφάλι του δεμένο με επίδεσμο. Ο Βαν Γκογκ περιέγραφε τον Γκογκέν ως ένα άσπιλο δημιούργημα με τα ένστικτα ενός άγριου θηρίου. Με τον Γκογκέν, το αίμα και το σεξ έχουν το προβάδισμα έναντι της φιλοδοξίας, γράφει στην επιστολή.

Η αρχή της συμβίωσης ήταν αρμονική με τους δυο τους να κάνουν βόλτες στην περιοχή και τακτικές επισκέψεις στα μπουρδέλα της Αρλ. Σύμφωνα με τον συγγραφέα η κατάσταση άρχισε να αλλάζει όταν ο Γκογκέν συνειδητοποίησε ότι ο συγκάτοικός του μετεωριζόταν πάνω στην άβυσσο της τρέλας. H ακριβής αιτία για την εσωτερική ταραχή του Βαν Γκογκ έχει υπάρξει θέμα πολλών συζητήσεων και εικασιών με διαγνώσεις που κυμαίνονται από γλαύκωμα, βαριά ηλίαση, αλκοολισμό (αψέντι), σύφιλη και σχιζοφρένεια.

Το κίτρινο σπίτι στην Αρλ

Ο Βαν Γκογκ μη έχοντας πουλήσει έναν πίνακα ένιωθε την απόρριψη και αυτό τον βύθιζε σε μια διαρκή κατάθλιψη που εκδηλωνόταν με μεγάλες κρίσεις. Η σχέση τους άρχισε να μοιάζει με ηφαίστειο έτοιμο να εκραγεί. Οι καλλιτεχνικές διαφορές τους επιδείνωναν την κατάσταση και ο Γκογκέν άρχισε να τρομάζει τις νύχτες όταν ο Βαν Γκογκ έμπαινε στο δωμάτιό του και τριγύριζε όλη νύχτα. H κρίση στη σχέση τους κορυφώθηκε όταν ο Βαν Γκογκ άδειασε ένα ποτήρι αψέντι στο πρόσωπο του Γκογκέν. Λίγες μέρες αργότερα επιτέθηκε στον φίλο του και ο Γκογκέν αποφάσισε να αφήσει το κοινό τους κατάλυμα και να μείνει σε ξενοδοχείο.

Ο Βαν Γκογκ βυθισμένος στην τρέλα του άρπαξε ένα ξυράφι και έκοψε το αυτί του, ραντίζοντας τριγύρω με αίμα. Το τύλιξε σε μια εφημερίδα και το πρόσφερε σε μια πόρνη, ονόματι Ραχήλ, ζητώντας της να το «φυλάξει προσεκτικά». Μετά εξαφανίστηκε, αλλά δεν πρόβαλε καμία αντίσταση στους αστυνομικούς, όταν εισέβαλαν στο σπίτι και τον πήγαν στο νοσοκομείο.

Μια άλλη θεωρία αναφέρει ότι ο Βαν Γκογκ εμφανίζεται ως ψυχικά εύθραυστος, καβγατζής και μέθυσος, αλλά και ως ένας πιστός φίλος που πήρε το μυστικό του Γκογκέν στον τάφο του. Δηλαδή ο Γκογκέν που ήταν και ερασιτέχνης ξιφομάχος πήρε τη βαλίτσα του για να επιστρέψει στο Παρίσι και στον δρόμο διαπληκτίστηκε με τον Βαν Γκογκ, και, χρησιμοποιώντας το ξίφος του, έκοψε ένα κομμάτι από το αυτί του φίλου του που βρισκόταν σε έξαλλη κατάσταση.

Ο Πολ Γκογκέν 

Όποια και είναι η αλήθεια το αποτέλεσμα είναι ότι οι δύο ζωγράφοι δεν ξανασυναντήθηκαν. Ο Γκογκέν επέστρεψε στο Παρίσι και μετά πήγε στην Ταϊτή. Ο Βαν Γκογκ κλείστηκε σε ψυχιατρικό ίδρυμα και μετά μετακόμισε στο Οβέρ Σιρ-Ουάζ, ένα χωριό κοντά στο Παρίσι. Έπειτα από μια τελευταία έκρηξη δημιουργικότητας, κατά την οποία ζωγράφισε 70 πίνακες σε 70 ημέρες, αυτοπυροβολήθηκε στις 27 Ιουλίου 1889 και πέθανε δύο ημέρες αργότερα, σε ηλικία 37 ετών.

Read more

ΤΕΧΝΗ

Σαν να μην πέρασε μια μέρα: Δείτε πως θα ήταν τα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς αν δεν είχε περάσει ο χρόνος από πάνω τους

ΤΕΧΝΗ

Πανσέληνος Αυγούστου 2020: Όλα όσα θα συμβούν κάτω από το φως του φεγγαριού

ΤΕΧΝΗ

Petrit Halilaj: Τεράστια λουλούδια και φωλιές πουλιών σε διάλογο με το πάρκο της πόλης της Μαδρίτης

ΤΕΧΝΗ

Picasso: Δύο μνημειακές τοιχογραφίες του καλλιτέχνη αφαιρέθηκαν από κυβερνητικό κτίριο στο Όσλο, γλυτώνοντας την κατεδάφιση

ΤΕΧΝΗ

Βαν Γκογκ: Μια καρτ-ποστάλ υπέδειξε την τοποθεσία που ζωγράφισε το τελευταίο του έργο πριν αυτοκτονήσει

ΤΕΧΝΗ

Banksy: Βγάζει σε δημοπρασία τρεις πίνακες του - Το ποσό θα δοθεί σε νοσοκομείο

ΤΕΧΝΗ

Βυζαντινό Μουσείο: Γάτες και Ολυμπιακοί αγώνες - Η Ιαπωνική τέχνη στο μουσείο

ΤΕΧΝΗ

Ένα φουαγιέ θεάτρου διαφορετικό από τα άλλα