Βασίλης Δημητρίου: Πέθανε ο ζωγράφος των κινηματογραφικών αφισών που στόλιζαν την Αθήνα
Ένας αυτοδίδακτος καλλιτέχνης με πάθος για την τέχνη του
ΤΕΧΝΗ

Βασίλης Δημητρίου: Πέθανε ο ζωγράφος των κινηματογραφικών αφισών που στόλιζαν την Αθήνα

Βασίλης Δημητρίου: Σίγουρα θα έχετε δει τις χειροποίητες κινηματογραφικές του αφίσες στον κινηματογράφο «Αθήναιον» στους Αμπελόκηπους.

Βασίλης Δημητρίου: Ο Έλληνας ζωγράφος έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 85 χρόνων.

Είναι ο άνθρωπος που επί 65 χρόνια ζωγράφιζε τις αφίσες των ταινιών σε δεκάδες κινηματογραφικές αίθουσες στην Αθήνα, που στάθηκε απέναντι στην digital εκτύπωση και άντεξε. Τα τελευταία χρόνια οι αφίσες του κοσμούσαν τον κινηματογράφο «Αθήναιον» στους Αμπελόκηπους, μια παρηγοριά για όσους περνούσαν από εκεί, μια υπενθύμιση ότι η τέχνη και το πάθος δεν χάνεται.

«Ό,τι και να συνέβαινε, τα πανό του ήταν κάθε Τετάρτη έτοιμα για 40 χρόνια, πάντα συνεπής και αγαπητός σε όλους όσους τον ήξεραν», αναφέρει στην ανάρτησή του στο facebook ο κινηματογράφος Αθήναιον, για τον πολύτιμο συνεργάτη τους, που ζωγράφιζε τις γιγαντοαφίσες του σινεμά εδώ και δεκαετίες και δεν μπορούσε κάποιος να μην τις παρατηρήσει περνώντας τα φανάρια της Κηφισίας και Αλεξάνδρας.

Ο εικαστικός Βασίλης Δημητρίου, πέθανε από τη νόσο του Πάρκινσον. Ήταν αυτοδίδακτος ζωγράφος ξεκίνησε να ζωγραφίζει τα πόστερ στην ηλικία των 14 χρονών για τον κινηματογράφο Αττικόν στην Κυψέλη, ως βοηθός του ζωγράφου Κώστα Γρηγοριάδη, ενώ μετά δούλεψε δίπλα στον επιγραφοποιό Βικέντιο Μπέκνερ. Τη δεκαετία του ’60, τη χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου είχε τόση δουλειά που μπορεί να αναλάμβανε να σχεδιάσει πάνω από 10 αφίσες την εβδομάδα. «Έχω ζωγραφίσει τον Κλιντ Ιστγουντ 50 φορές. Αν κλείσω τώρα τα μάτια μου, μπορώ να ζωγραφίσω τον Κλιντ Ιστγουντ», έλεγε ο Βασίλης Δημητρίου.

Το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων αλλά και οι New York Times είχαν πραγματοποιήσει αφιερώματα στον μικροσκοπικό ζωγράφο.

To AFP ανέφερε χαρακτηριστικά, «Ο Δημητρίου, επιζήσας της γερμανικής Κατοχής, παραμένει αποφασισμένος να παλέψει ολομόναχος ενάντια στην digital εκτύπωση, για όσο αντέξει. Κι αυτό διότι για εκείνον, είναι τέχνη ότι βγαίνει από την καρδιά. Για περισσότερα από 65 χρόνια, ο μικροσκοπικός με τον μπερέ καλλιτέχνης έχει σχεδιάσει όλα τα μεγάλα ονόματα».

Ο ίδιος έλεγε συχνά «Αυτούς που αγαπώ, τους ζωγραφίζω καλά. Εκείνους που δεν αγαπώ δεν τους ζωγραφίζω καλά. Για παράδειγμα, έχω ζωγραφίζει τον Κλιντ Ίστγουντ 50 φορές. Αν κλείσω τώρα τα μάτια μου, μπορώ να ζωγραφίσω τον Κλιν Ίστγουντ»!

Το αφιέρωμα των New York Times έγραφε, «είναι ο τελευταίος ζωγράφος κινηματογραφικών αφισών στην Ελλάδα, και ένας από τους λίγους στην Ευρώπη, η τέχνη του είναι στα πρόθυρα της εξαφάνισης. Όταν οι βουβές ταινίες ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1920, τα στούντιο του Χόλιγουντ χρησιμοποίησαν γραφίστες για να μεταδώσουν την αίγλη και τον ενθουσιασμό των νέων κυκλοφοριών και χειροποίητες πινακίδες έρχονταν για να κοσμούν θέατρα σε όλο τον κόσμο. Η άνοδος του αυτοκινήτου βοήθησε στην τόνωση μιας ακμάζουσας βιομηχανίας βαμμένων πινακίδων αυτοκινητόδρομων σε όλη την Αμερική, την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία. Αλλά σε μια εποχή μαζικής παραγωγής εκτυπώσεων, η πρακτική ήταν εκτός λειτουργίας. Μόνο ένας μικρός αριθμός ανθρώπων όπως ο κ. Δημητρίου διατηρεί την παράδοση».

Κατά τη δεκαετία του 1960, όταν ο ελληνικός κινηματογράφος ζούσε ημέρες μεγάλης δόξας, ο Βασίλης Δημητρίου είχε τόση δουλειά που μπορεί να αναλάμβανε να σχεδιάσει πάνω από 10 αφίσες την εβδομάδα, αλλά τα τελευταία χρόνια μόνο ένα σινεμά στην Αθήνα, το Αθήναιον, κρατούσε την παράδοση με τις ζωγραφισμένες αφίσες ταινιών.

Read more

ΤΕΧΝΗ

Banksy: «Το κορίτσι με το μπαλόνι» πωλήθηκε για 1 εκατ. δολάρια, ξεπερνώντας κάθε ρεκόρ

ΤΕΧΝΗ

Preparing for the Beach: Γυναίκες, συνταξιούχοι στα ΚΑΠΗ - Η καθημερινότητά τους σε 43 φωτογραφίες στο Μουσείο Μπενάκη

ΤΕΧΝΗ

Ακρόπολη: Δείτε τον νέο φωτισμό του ιερού βράχου [pics & vid]

ΤΕΧΝΗ

Athens Photo Festival 2020: Πιστό στο καθιερωμένο μας ραντεβού, στο Μουσείο Μπενάκη

ΤΕΧΝΗ

Banksy: Πολύ κοντά στο να αποκαλυφθεί η πραγματική του ταυτότητα

ΤΕΧΝΗ

Πίνακας του Sandro Botticelli ηλικίας 500 ετών, αναμένεται να πωληθεί πάνω από 80 εκ. δολάρια

ΤΕΧΝΗ

Comedian: Η πολυσυζητημένη μπανάνα του Maurizio Cattelan βρήκε τη θέση της στο Guggenheim

ΤΕΧΝΗ

Ο Banksy συναντά τον Monet σε μια αιχμή για τον υπερκαταναλωτισμό