
Simone Leigh: Η πρώτη μαύρη γυναίκα καλλιτέχνιδα που εκπροσωπεί τις ΗΠΑ στη Μπιενάλε της Βενετίας
Simone Leigh: Η γλύπτρια απεικονίζει σε έργα μεγάλων διαστάσεων, τον μόχθο των μαύρων γυναικών.
Simone Leigh: Η Αμερικανίδα γλύπτρια είναι η πρώτη μαύρη γυναίκα, που λαμβάνει την τιμητική διάκριση της εκπροσώπησης της χώρας της στη Μπιενάλε της Βενετίας το 2022.

Οι δύο τελευταίοι Αμερικανοί εκπρόσωποι στη Μπιενάλε ήταν επίσης μαύροι, ο Martin Puryear – γλύπτης, το 2019 και ο Mark Bradford – ζωγράφος, το 2017. Η επόμενη διοργάνωση της Μπιενάλε ήταν προγραμματισμένη για το 2021, αλλά λόγω της πανδημίας αναβλήθηκε για το 2022.
Έδρα της Leigh είναι το Μπρούκλιν, αλλά κατάγεται από το Σικάγο. Τα έργα της είναι κεραμικά μεγάλων διαστάσεων, τα οποία εξερευνούν αφηγήσεις και ιστορικά στοιχεία μαύρων γυναικών, ενσωματώνοντας αναπαραστάσεις των σωμάτων τους σε αποικιοκρατικές αρχιτεκτονικές μορφές από την Αφρική, αλλά και σε χρηστικά δοχεία, όπως κανάτες και στάμνες, που χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον από την αφρικανική διασπορά. Η ίδια χαρακτηρίζει το έργο της αυτο-εθνογραφία.

Η Leigh είναι παγκοσμίως γνωστή με εκθέσεις σε χώρους όπως: MoMA PS1, Walker Art Center, Studio Museum – Harlem, Yerba Buena Center for the Arts, The Hammer Museum, The Kitchen, The Bronx Museum of the Arts, Tilton Gallery, Contemporary Arts Museum Houston, Sculpture Center, Kunsthalle Wien – Vienna, L’appartement 22 – Rabat, Morocco, Andy Warhol Museum – Pittsburgh, Association for Visual Arts Gallery – Cape Town, South Africa.

Μαζί με άλλες μαύρες γυναίκες καλλιτέχνιδες έχουν ιδρύσει την οργάνωση Black Women Artists for Black Lives Matter, ως διαμαρτυρία για όλες τις περιπτώσεις αδικαιολόγητης βίας εις βάρος μαύρων πολιτών.
Έχει βραβευθεί για το έργο της με βραβεία όπως το Hugo Boss Prize, έχει λάβει την Υποτροφία του Μουσείου Guggenheim, ενώ τα έργα της κοσμούν δημόσιους χώρους στη Νέα Υόρκη όπως το Brick House στην Tenth Avenue. Πρόκειται για την χάλκινη προτομή μιας μαύρης γυναίκας με κορμό ύψους 16 ποδιών που βλέπει πάνω από το υπερυψωμένο υπαίθριο πάρκο στη Νέα Υόρκη. Ο κορμός του γλυπτού συνδυάζει τις μορφή μιας φούστας με ένα σπίτι από πηλό. Το κεφάλι του γλυπτού στέφεται με ένα κλασικό άφρο χτένισμα με πλεξούδες. Αυτό είναι το πρώτο κομμάτι της συλλογής της Ανατομίας της Αρχιτεκτονικής της Leigh, ένα συνεχιζόμενο έργο όπου η καλλιτέχνιδα συνδυάζει αρχιτεκτονικές μορφές από ποικίλες περιοχές, τόσο από τη Δυτική Αφρική όσο και τις Νότιες Ηνωμένες Πολιτείες.

Το Brick House συνδυάζει μια σειρά διαφορετικών αρχιτεκτονικών στυλ: «Η αρχιτεκτονική Batammaliba από το Μπενίν και το Τόγκο, οι κατοικίες teleuk των ανθρώπων του Μούσμου του Καμερούν και του Τσαντ και το εστιατόριο Mammy’s Cupboard στο Natchez του Μισισιπή». Το περιεχόμενο της γλυπτικής της Leigh έρχεται σε αντίθεση με την τοποθεσία στην οποία βρίσκεται άμεσα, καθώς περιβάλλεται από «πύργους από γυαλί και χάλυβα που εκτοξεύονται ανάμεσα σε παλαιότερα τούβλινα κτίρια της βιομηχανικής εποχής, όπου οι αρχιτεκτονικές και ανθρώπινες κλίμακες βρίσκονται σε συνεχή διαπραγμάτευση».
