Τα Χριστούγεννα του Σαλβαντόρ Νταλί και οι χριστουγεννιάτικες κάρτες του που τελικά αποσύρθηκαν
Με το ιδιαίτερο στυλ του Νταλί
ΤΕΧΝΗ

Τα Χριστούγεννα του Σαλβαντόρ Νταλί και οι χριστουγεννιάτικες κάρτες του που τελικά αποσύρθηκαν

Σαλβαντόρ Νταλί: Ο μεγάλος σουρρεαλιστής ζωγράφος σε μια μάλλον αποτυχημένη για την εποχή συνεργασία...

Σαλβαντόρ Νταλί: Ο γνωστός και εκκεντρικός καλλιτέχνης συνεργάστηκε με την αμερικάνικη εταιρεία Hallmark, η οποία θεωρείται κυρίαρχος στις ευχετήριες κάρτες.

Τα Χριστούγεννα του 1960, η μεγάλη αμερικάνικη εταιρεία Hallmark ζήτησε από τον ζωγράφο να σχεδιάσει τις χριστουγεννιάτικες ευχετήριες κάρτες. Ήταν μια σπάνια συνάντηση, ανάμεσα σε μια εταιρεία που είχε χτίσει την αυτοκρατορία της πάνω σε αθώα, κοινά αποδεκτά μηνύματα αγάπης και γιορτής και έναν καλλιτέχνη που κάποτε είπε για τον εαυτό του: «Δεν παίρνω ναρκωτικά. Είμαι τα ναρκωτικά».

«Η Hallmark άρχισε να χρησιμοποιεί πίνακες και σχέδια σύγχρονων καλλιτεχνών για τις χριστουγεννιάτικες κάρτες της από τα τέλη της δεκαετίας του 1940, με πρωτοβουλία που ιδρυτή της, Τζόις Κλάιντ Χωλ», σημειώνει η Άνα Σουόνσον στη «Washington Post».

«Πικάσο, Σεζάν, Γκωγκέν, Βαν Γκογκ, Τζώρτζια Ο’Κήφι, όλων τους τα έργα εμφανίστηκαν στις χριστουγεννιάτικες κάρτες της Hallmark». Κι έτσι, όπως γράφει στην αυτοβιογραφία του ο Hall, «μέσα από τη μη εξελιγμένη τέχνη των ευχετήριων καρτών, οι σημαντικότεροι καλλιτέχνες κόσμου έφτασαν σε εκατομμύρια ανθρώπους, που διαφορετικά δεν θα είχαν δει ποτέ έργα τους».

Το 1959 ήρθε η σειρά του Σαλβαδόρ Νταλί. Ο ζωγράφος απαίτησε από την εταιρεία 15.000 δολάρια εκ των προτέρων, για δέκα σχέδια ευχετηρίων καρτών, χωρίς προτάσεις από τη Hallmark για το θέμα ή το μέσο, χωρίς προθεσμία και χωρίς δικαιώματα.

Τα σχέδια του Νταλί περιλάμβαναν «σουρεαλιστικές αναπαραστάσεις του χριστουγεννιάτικου δέντρου και της Αγίας Οικογένειας», καθώς και μερικές «αόριστα ενοχλητικές» εικόνες, όπως ένας ακέφαλος άγγελος που παίζει λαούτο ή οι τρεις μάγοι πάνω σε κάτι τρελαμένες καμήλες.

Τελικά, η Hallmark χρησιμοποίησε μόνο δύο από τα σχέδια του Νταλί για να τυπώσει κάρτες, μια σκηνή της γέννησης και μια απεικόνιση της Παναγίας και του Θείου Βρέφους. Όμως, ακόμη κι αυτές οι σχετικά συνηθισμένες εικόνες δεν είχαν καλή υποδοχή.

Η αίσθηση του Νταλί  για τα Χριστούγεννα ήταν περισσότερο πρωτοποριακή από όσο μπορούσε να αντέξει ο μέσος Αμερικανός και έτσι σύντομα η Hallmark απέσυρε τις κάρτες του από τον κατάλογό της. Αυτή και μόνο η κίνηση έκανε τις κάρτες αυτές συλλεκτικές για το μέλλον.

Η «αποτυχημένη» συνεργασία για τις χριστουγεννιάτικες κάρτες της Hallmark δεν μειώνει φυσικά στο ελάχιστο την καλλιτεχνική τους αξία.

Read more