Preparing for the Beach: Γυναίκες, συνταξιούχοι στα ΚΑΠΗ – Η καθημερινότητά τους σε 43 φωτογραφίες στο Μουσείο Μπενάκη
Tι σημαίνει να υπάρχεις, να ανήκεις κάπου;
ΤΕΧΝΗ

Preparing for the Beach: Γυναίκες, συνταξιούχοι στα ΚΑΠΗ – Η καθημερινότητά τους σε 43 φωτογραφίες στο Μουσείο Μπενάκη

Preparing for the Beach: Η Δανέζα φωτογράφος Pernille Koldbech Fich, παρατηρεί και καταγράφει την καθημερινή ζωή συνταξιούχων γυναικών στα ΚΑΠΗ Αθήνας.

Preparing for the Beach: Μια ξεχωριστή έκθεση από την Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2020, στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138, με τη ματιά της εικαστικού Pernille Koldbech Fich από τη Δανία.

Μέσα από 43 φωτογραφίες που συνοδεύονται από φράσεις και ηχογραφήσεις από τις καθημερινές σκηνές στα ΚΑΠΗ, η έκθεση αποτελεί έναν στοχασμό πάνω στο χρόνο, την ηλικία και τη ματαιοδοξία.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως και την Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2020 και διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη και το Ινστιτούτο της Δανίας στην Αθήνα.

Η έκθεση είναι μια κρυφή ματιά στον κόσμο των συνταξιούχων γυναικών, η καθεμία είναι μέλος ενός διαφορετικού ΚΑΠΗ ή Λέσχης Φιλίας του Δήμου Αθηναίων. Στις Λέσχες αυτές οι ηλικιωμένοι μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα γυμναστικής και αυτοάμυνας από διακεκριμένους άντρες αθλητές που έχουν πια αποσυρθεί. Οι μνήμες, η φαντασία και η πραγματικότητα μπλέκονται σε ένα Memento Mori, σε μια υπενθύμιση της θνητότητας αλλά και της μεταβλητότητας της ζωής. Του χρόνου που περνά ενώ οι σωματικές ασκήσεις επαναλαμβάνονται ώστε να διατηρηθεί το σώμα υγιές και οι αναμνήσεις ζωντανές και έτσι να μπορέσουν να συνεχίσουν τη ζωή τους.

Κοιτώντας τις φωτογραφίες θα αναρωτηθεί κανείς πως έζησαν τις ζωές τους, ποια γεγονότα τις διαμόρφωσαν αλλά και ποιους δρόμους ακολούθησαν; Είναι μητέρες, κόρες, ερωμένες ή όλα αυτά μαζί; Ποιες είναι ή ποιες θα μπορούσαν να ήταν;

Οι φωτογραφίες είναι αλλόκοτα ήπιες και την ίδια στιγμή επίμονες. Ο θεατής μπαίνει στη διαδικασία να αναλογιστεί τη ζωή του, αλλά και τη θνητότητά του. Η έκθεση σου αφήνει έναν έντονο προβληματισμό, του τι σημαίνει να υπάρχεις, να ανήκεις κάπου, σε κάποιον ή σε κάτι και τι σημαίνει να είσαι μόνος;

Ποια είναι η σημασία του να είναι κανείς άνθρωπος;

Η Pernille Koldbech Fich κατά τη διάρκεια της εργασίας της στην Αθήνα, γράφει σχετικά με την εμπειρία αυτή,

«…στα ΚΑΠΗ…ήταν σαν να βρίσκεσαι στο θέατρο ή να παρακολουθείς μια ταινία που ήταν ταυτόχρονα video γυμναστικής αλλά και δραματική ταινία σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Όλες οι ασκήσεις έχουν προκαθορισμένη σειρά και όπως και οι οδηγίες του καθηγητή, σαν να ακολουθούν κάποιο σενάριο∙ σε μια γλώσσα που δεν καταλαβαίνω. Οι φωτογραφίες είναι σαν στιγμιότυπα από αυτή την ταινία. Δε γνωρίζω τους ηθοποιούς, αλλά ακόμη κι έτσι, φαντάζομαι την ιστορία της ζωής τους απλώς κοιτάζοντας τους και σκέφτομαι πως είναι οι ζωές τους. Ποιοι είναι εκτός του οριοθετημένου χώρου που τους συναντώ;

Οι 43 φωτογραφίες συνοδεύονται από σύντομες φράσεις και ηχογραφήσεις από τις καθημερινές σκηνές στα ΚΑΠΗ όπου οι γυναίκες βρίσκονται σε διάλογο με τους εκπαιδευτές και την νεαρή διερμηνέα μου. Μαζί, στοχάζονται το παρόν και το παρελθόν ακολουθώντας έναν ετήσιο κύκλο. Τα κείμενα θα τοποθετηθούν στους τοίχους της έκθεσης σαν αποσπάσματα από σενάριο ταινίας με την κάθε γενιά να έχει το ρόλο και τις ατάκες της».

Η Pernille Koldbech Fich είναι εικαστικός από τη Δανία (Κοπεγχάγη, 1971) με μεταπτυχιακό στην Οπτική Επικοινωνία (Visual Communication) από τη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Δανίας.

photos: Pernille Koldbech Fich

Read more

ΤΕΧΝΗ

Artists Walk: Βρετανοί καλλιτέχνες εκθέτουν έργα τους στα παράθυρα σπιτιών, λόγω πανδημίας

ΤΕΧΝΗ

Paddington Square: Η καλλιτέχνης Kelly Anna «ντύνει» με τοιχογραφία της ένα από τα πιο κεντρικά σημεία του Λονδίνου

ΤΕΧΝΗ

Alexey Kondakov: Τα εκπληκτικά κολάζ με εικόνες από το παρελθόν ενσωματωμένες στον σύγχρονο κόσμο

ΤΕΧΝΗ

Van Gogh Worldwide: Η μεγαλύτερη ψηφιακή συλλογή με έργα του, διαθέσιμη με ένα κλικ

ΤΕΧΝΗ

Brooklyn Museum: Μια εντυπωσιακή ψηφιακή έκθεση με τα κοστούμια των «The Crown» και «The Queen’s Gambit»

ΤΕΧΝΗ

17η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης: Διαδικτυακά εγκαίνια από την Κατερίνα Σακελλαροπούλου

ΤΕΧΝΗ

Αρτεμισία Τζεντιλέσκι: Η αναδρομική έκθεση της ανατρεπτικής ζωγράφου, στο Λονδίνο

ΤΕΧΝΗ

Ο θησαυρός της Αιγύπτου: Πάνω από 100 σαρκοφάγοι βρέθηκαν ανέπαφες στη νεκρόπολη Saqqara