Picasso: Δύο μνημειακές τοιχογραφίες του καλλιτέχνη αφαιρέθηκαν από κυβερνητικό κτίριο στο Όσλο, γλυτώνοντας την κατεδάφιση
Το τοπόσημο του Όσλο με τα πολύ σημαντικά έργα τέχνης
ΤΕΧΝΗ

Picasso: Δύο μνημειακές τοιχογραφίες του καλλιτέχνη αφαιρέθηκαν από κυβερνητικό κτίριο στο Όσλο, γλυτώνοντας την κατεδάφιση

Picasso: Ξεκίνησε η κατεδάφιση κυβερνητικού κτιρίου στην καρδιά του Όσλο, το οποίο είχε υποστεί ζημιά στην τρομοκρατική επίθεση της Νορβηγίας το 2011.

Picasso: Οι δύο μνημειακές τοιχογραφίες του καλλιτέχνη κοσμούσαν την εξωτερική όψη του κτιρίου ενώ για τη διάσωσή τους είχε ξεκινήσει μια μακρά συζήτηση που έλαβε αίσιο τέλος.

Η κατεδάφιση του κτιρίου γνωστό ως Y Block, συζητιέται από το 2017, με πλήθος κόσμου, καλλιτεχνών και πολιτιστικών ιδρυμάτων σε όλο τον κόσμο να μαζεύουν υπογραφές για τη διάσωσή τους. Τελικά, αποφασίστηκε η μεταφορά τους.

Έτσι, από τη Δευτέρα 27 Ιουλίου, η νορβηγική κυβέρνηση άρχισε να αποσυνθέτει το τοπόσημο Y Building, το οποίο στεγάζει τις δύο τοιχογραφίες: Η μία είναι από σκυρόδεμα 250 τόνων, βρίσκεται στην πρόσοψη και ονομάζεται The Fishermen και, η άλλη στο λόμπι, ένα αδελφό κομμάτι 60 τόνων που ονομάζεται The Seagull – Ο Γλάρος. Και οι δύο δημιουργήθηκαν από τον Πικάσο μαζί με τον Νορβηγό γλύπτη Carl Nesjar.

Τα έργα θα αποθηκευτούν επί τόπου, ενώ το κτίριο που θα κατεδαφιστεί θα δώσει τη θέση του σε ένα σύγχρονο γυάλινο κτίριο. Οι τοιχογραφίες θα επανεγκατασταθούν σε νέα θέση, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.

Η μελλοντική θέση της τοιχογραφίας

Οι αντίπαλοι της κατεδάφισης λένε ότι  οι τοιχογραφίες, ως έργα που έχουν δημιουργηθεί για συγκεκριμένες τοποθεσίες, δεν μπορούν να διαχωριστούν από το περιβάλλον τους χωρίς ουσιαστικά να αλλάξουν τον χαρακτήρα τους. Η Mari Hvattum, καθηγήτρια αρχιτεκτονικής ιστορίας και θεωρίας στη Σχολή Αρχιτεκτονικής και Σχεδιασμού του Όσλο, ανέφερε, ότι η κατεδάφιση είναι «ένα τεράστιο λάθος», προσθέτοντας ότι «η μετεγκατάσταση των έργων τέχνης του Πικάσο δεν θα κάνει τίποτα για να διορθώσει αυτό το λάθος».

Οι υπέρμαχοι της κατεδάφισης τονίζουν όμως, ότι είναι απαραίτητη για την ασφάλεια της περιοχής, διότι το κτίριο βρίσκεται ακριβώς πάνω από μια σήραγγα κυκλοφορίας. Η πρώην έδρα του υπουργείου Παιδείας της χώρας και άλλων κυβερνητικών γραφείων είναι κενή από τον Ιούλιο του 2011, όταν ο δεξιός εξτρεμιστής Anders Breivik πυροδότησε μια βόμβα κοντά του, σκοτώνοντας οκτώ άτομα. (Ο Μπρέιβικ συνέχισε να σκοτώνει άλλα 77 άτομα στο νησί Utøya, οδηγώντας στη θανατηφόρα θηριωδία της Νορβηγίας).

Το αρχικό κτίριο του 1969 είχε το παρατσούκλι Y Building για το σχήμα του από εναέρια άποψη.

Κατά τη διάρκεια της κατασκευής του νέου κτιρίου, το The Fishermen θα παραμείνει σε έκθεση σε άλλο σημείο του κυβερνητικού συγκροτήματος ενώ το The Seagull θα βρίσκεται σε αποθήκη me ελεγχόμενες κλιματικές συνθήκες. Χρειάστηκε μισή ώρα για να μετακινηθεί το εύθραυστο έργο Ο Γλάρος μόλις 0,06 μίλια.

Η μοίρα των τοιχογραφιών έχει προκαλέσει διεθνή προσοχή. Την περασμένη άνοιξη, κορυφαίοι επιμελητές από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη (MoMa) έγραψαν μια επιστολή σε Νορβηγούς αξιωματούχους ζητώντας τους να επανεξετάσουν το σχέδιο κατεδάφισης, το οποίο ανέφεραν ότι «όχι μόνο θα αποτελούσε σημαντική απώλεια της νορβηγικής αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, αλλά θα έκανε επίσης οποιαδήποτε απόπειρα διάσωσης ή επανατοποθέτησης των τοιχογραφιών του Picasso για συγκεκριμένες τοποθεσίες αλλού είναι ατυχής».

Εν τω μεταξύ, μια αναφορά που υπεγράφη από περισσότερους από 60.000 ανθρώπους που διαμαρτύρονταν για την αφαίρεση των τοιχογραφιών εξακολουθούσε να συγκεντρώνει υπογραφές μέχρι σήμερα. Περίπου πέντε διαδηλωτές διαδήλωσαν κατά της κατεδάφισης αυτοπροσώπως την Τρίτη, σύμφωνα με εκπρόσωπο της Νορβηγικής Διεύθυνσης Δημοσίων Κατασκευών και Ακινήτων, η οποία είναι υπεύθυνη για το έργο ανακαίνισης.

Κάποιοι βλέπουν τα κτίρια στα τέλη της δεκαετίας του 1960, τα οποία είναι φτιαγμένα με φυσικό σκυρόδεμα για να ξεπεράσουν το ακραίο κλίμα της Νορβηγίας, ως σημαντικό κομμάτι της αρχιτεκτονικής ιστορίας καθώς και σύμβολα της σοσιαλδημοκρατίας, τα οποία υποστηρίζουν ότι ακριβώς προσπαθούσε να καταστρέψει ο Μπρέιβικ όταν πυροδότησε βόμβες έξω τα κτίρια.

«Ήθελε να απαλλαγεί από την κληρονομιά της σοσιαλδημοκρατίας σε έντυπη μορφή, και σε ζωντανή μορφή, από την άποψη των ανθρώπων», δήλωσε ο μελετητής αρχιτεκτονικής Mari Hvattum στους New York Times το 2017 όταν η κυβέρνηση αποφάσισε για πρώτη φορά να προχωρήσει με το σχέδιο κατεδάφισης . «Το να τα κατεδαφίσεις είναι σαν να ολοκληρώσεις την αποστολή του».

Οι τοιχογραφίες του κτιρίου αντιπροσωπεύουν ένα διευρωπαϊκό καλλιτεχνικό έργο: μια παρόμοια ζωφόρος υπάρχει στη Βαρκελώνη στο κτίριο του Κολλεγίου Αρχιτεκτόνων της Καταλονίας που επίσης συντάχθηκε από τον Ισπανό καλλιτέχνη και εκτελέστηκε από τον Nesjar.

«Χαίρομαι που μπορούμε να φροντίσουμε αυτήν την τέχνη με αυτόν τον τρόπο», δήλωσε σε δήλωση ο Hege Njaa Aschim, διευθυντής επικοινωνιών στη Νορβηγική Διεύθυνση Δημόσιων Κατασκευών και Ιδιοκτησίας. «Ο βομβαρδισμός του 2011 άλλαξε τον κόσμο. Πρέπει να σκεφτούμε έναν νέο κόσμο τώρα. «

Read more

ΤΕΧΝΗ

Αίγυπτος: Η συγκλονιστική ανακάλυψη 27 σαρκοφάγων στη νεκρόπολη της Σαχάρας [pics&vid]

ΤΕΧΝΗ

Elisabeth Anisimow: Οι «ζωντανοί» πίνακες μιας 13χρονης μαθήτριας

ΤΕΧΝΗ

Μουσείο Γουλανδρή: Γιορτάζει τον ένα χρόνο λειτουργίας του με ελεύθερη είσοδο και μοναδικά δώρα

ΤΕΧΝΗ

Animasyros: To 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Animation έρχεται κοντά μας όπου και αν βρισκόμαστε

ΤΕΧΝΗ

Keith Haring: Η προσωπική του συλλογή σε δημοπρασία για την LGBTQI κοινότητα, 30 χρόνια μετά το θάνατό του

ΤΕΧΝΗ

Κατσουσίκα Χοκουσάι: 103 έργα του που δεν είχαν έρθει ποτέ στο φως, εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο

ΤΕΧΝΗ

«Ο Γαλαξίας του Μίκη Θεοδωράκη»: Συνάντηση Μενδώνη - Θεοδωράκη, τον ενημέρωσε για την έκθεση

ΤΕΧΝΗ

Παναγία των Παρισίων: Μια έκθεση δίνει ξανά πνοή στην εκκλησία μετά την καταστροφική φωτιά