![Πέθανε ο Κρίστο, ο καλλιτέχνης των εφήμερων, μνημειακών έργων – «Τύλιγε» με πανί σημαντικά μνημεία [pics]](https://www.mivida.gr/wp-content/uploads/2020/06/01/christof.jpg)
Πέθανε ο Κρίστο, ο καλλιτέχνης των εφήμερων, μνημειακών έργων – «Τύλιγε» με πανί σημαντικά μνημεία [pics]
Ο καλλιτέχνης Κρίστο έφυγε σε ηλικία 84 ετών από φυσικά αίτια, στο σπίτι του στη Νέα Υόρκη.
Ο Christo, γνωστός για τα μνημειακά του έργα, όπως το «αμπαλάζ» της Πον Νεφ στο Παρίσι ή του Ράιχσταγκ στο Βερολίνο, πέθανε σε ηλικία 84 ετών, όπως ανακοίνωσαν οι συνεργάτες του στον λογαριασμό του στο Facebook.

Ο Κρίστο Βλαντιμίροφ Γιαβάσεφ, με τα χαρακτηριστικά λευκά μαλλιά αποτέλεσε με τη σύζυγό του Ζαν-Κλοντ ένα από τα πιο προβεβλημένα ζευγάρια της σύγχρονης τέχνης, την οποία υπηρέτησαν με έργα in situ, που χρειάζονταν σχεδιασμό ετών και εκατομμύρια δολάρια για να πραγματοποιηθούν. Τα έργα τους περιλαμβάνουν το τύλιγμα του Ράιχσταγκ στο Βερολίνο και της γέφυρας Ποντ Νεφ στο Παρίσι, το μήκους 39 χλμ έργο Running Fence ανάμεσα στις κομητείες Μαρίν και Σόνομα της Καλιφόρνια, και τις Πύλες στο Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης.
«Ο Κρίστο έζησε μία πλήρη ζωή, όχι μόνο φανταζόμενος αυτό που φαινόταν αδύνατο, αλλά πραγματοποιώντας το. Το έργο του Κρίστο και της Ζαν-Κλοντ ένωσε ανθρώπους σε μοιρασμένες εμπειρίες σε ολόκληρο τον κόσμο και το έργο τους ζει στις καρδιές και τις αναμνήσεις μας», γράφουν οι συνεργάτες του στο μήνυμα που ανάρτησαν στο Facebook.

Γεννημένος στις 13 Ιουνίου 1935 στο Γκάμπροβο της Βουλγαρίας, ο Κρίστο διέφυγε με φορτηγό τρένο το 1956 από το κομμουνιστικό καθεστώς και τον σοβιετικό ρεαλισμό που διδασκόταν στη σχολή Καλών Τεχνών της Σόφιας. Το 1958 συνάντησε τη Γαλλίδα του Ζαν-Κλοντ, η οποία πέθανε το 2009. Έζησε στη Νέα Υόρκη και πήρε την αμερικανική υπηκοότητα.

Photo: Wolfgang Volz. ©1995 Christo + Wolfgang Volz
Ο Κρίστο και η Ζαν Κλοντ γεννήθηκαν την ίδια ημερομηνία, στις 13 Ιουνίου του 1935, Ο Κρίστο στο Γκάμπροβο της Βουλγαρίας και η Ζαν-Κλοντ στο Μαρόκο. Γνωρίστηκαν για πρώτη φορά στο Παρίσι τον Οκτώβριο του 1958. Τα έργα τους αποδίδονταν μόνο στον Κρίστο μέχρι το 1994, οπότε τα έργα του εξωτερικού χώρου και τα μεγάλης κλίμακας εσωτερικού χώρου αποδώθηκαν αναδρομικά στους «Κρίστο και Ζαν-Κλοντ».

Αν και τα έργα τους είναι οπτικά εντυπωσιακά και συχνά αμφισβητούμενη λόγω της μεγάλης κλίμακας, οι δύο καλλιτέχνες επανειλημμένα έχουν αρνηθεί ότι τα προγράμματά τους περιέχουν οποιαδήποτε βαθύτερη έννοια, πέρα από τον αισθητικό αντίκτυπο. Ο σκοπός της τέχνης τους, υποστηρίζουν, είναι απλά να γίνει ο κόσμος μια «ομορφότερη τοποθεσία» και να ειδωθούν γνώριμα τοπία με ένα νέο τρόπο. Ο κριτικός τέχνης Ντέιβιντ Μπέρντον έχει περιγράψει τα περιτυλίγματα του Κρίστο ως «αποκάλυψη μέσω της απόκρυψης».
Στους επικριτές του ο Κρίστο απαντάει «Είμαι καλλιτέχνης και πρέπει να έχω θάρρος… Γνωρίζεται πως δεν έχω έργα που υπάρχουν; Όλα εξαφανίζονται όταν τελειώνουν. Μόνο τα προσχέδια και κάποια κολάζ μένουν στο τέλος, δίνοντας στα έργα μου έναν σχεδόν μυστικό χαρακτήρα. Νομίζω πως χρειάζεται πολύ μεγαλύτερο θάρρος για να δημιουργήσε πράγματα που προορίζονται να εξαφανιστούν απ’ότι για να δημιουργήσεις πράγματα που προορίζονται να μείνουν».

Το τελευταίο του σχέδιο που βρισκόταν στο στάδιο της προετοιμασίας ήταν το «αμπαλάζ» της Αψίδας του Θριάμβου στο Παρίσι. Ήταν προγραμματισμένο για τον Σεπτέμβριο, αλλά είχε αναβληθεί λόγω της αβεβαιότητας που δημιούργησε η επιδημία του κορονοϊού.

Το έργο παραμένει στα σκαριά για την περίοδο 18 Σεπτεμβρίου έως 3 Οκτωβρίου, αναφέρουν οι συνεργάτες του στο Facebook.