Jason deCaires Taylor: Τα μνημειακά έργα του στον συγκλονιστικό βυθό της Μεσογείου
Η μαγεία του βυθού
ΤΕΧΝΗ

Jason deCaires Taylor: Τα μνημειακά έργα του στον συγκλονιστικό βυθό της Μεσογείου

Jason deCaires Taylor: Το Υποβρύχιο Μουσείο των Καννών άνοιξε πριν λίγες μέρες για το κοινό, το οποίο θα μπορεί να απολαύσει τα έργα του καλλιτέχνη με στολή δύτη.

Jason deCaires Taylor: Τα έργα του είναι μοναδικά, όχι μόνο λόγω μεγέθους, αλλά λόγω τοπίου και εμπειρίας.

Η περίπτωση των εγκαταστάσεων του καλλιτέχνη δημιουργεί μαι αξέχαστη εμπειρία στον κάθε επισκέπτη, όχι μόνο γιατί τα έργα του βρίσκονται στον βυθό της θάλασσας αλλά και επειδή ο επισκέπτης πρέπει να βάλει στολή δύτη και να κολυμπήσει ανάμεσά τους

Εδώ και λίγες ημέρες, το Υποβρύχιο Μουσείο των Καννών που αποτελεί και την πρώτη εγκατάσταση του καλλιτέχνη Jason Decaires Taylor στη Μεσόγειο, υποδέχεται τους επισκέπτες του. Με στολή δύτη, οι φιλότεχνοι μπορούν να θαυμάσουν έξι μνημειωδών διαστάσεων μάσκες, με ύψος πάνω από 6 μέτρα η κάθε μία και βάρος δέκα τόνων, τοποθετημένες σε βάθος από δύο ως τρία μέτρα πάνω στην άσπρη άμμο του πυθμένα της θάλασσας στο προστατευόμενο τμήμα της νήσου Sainte-Margueritte.

Η εγκατάσταση χρηματοδοτήθηκε από το Δημαρχείο των Καννών καθώς ήταν παραγγελία του δημάρχου David Lisnard και απαιτήθηκαν περισσότερα από τέσσερα χρόνια για την ολοκλήρωσή της. Ο Βρετανός καλλιτέχνης εξήγησε ότι τα έξι έργα βασίζονται σε πορτρέτα μελών της τοπικής κοινότητας, από τον ογδοντάχρονο ψαρά Μορίς μέχρι την εννιάχρονη μαθήτρια Δημοτικού, Ανούκ.

Κάθε πρόσωπο αποτελείται από δύο τμήματα, με το εξωτερικό τμήμα να μοιάζει με μάσκα. Το θέμα της μάσκας συνδέεται ευθέως με την ιστορία της νήσου Sainte-Margueritte, γνωστής ως τόπου φυλάκισης του «Ανθρώπου με το Σιδηρούν Προσωπείο» από το μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Δουμά. Επιπλέον, η σχισμένη στα δύο μάσκα λειτουργεί και ως μεταφορά για τον ωκεανό: το ένα τμήμα της απεικονίζει τη δύναμη και ανθεκτικότητα, το άλλο την ευθραυστότητα και την αποσύνθεση.

«Από τη στεριά, βλέπουμε την επιφάνεια (της θάλασσας), ήρεμη και γαλήνια ή δυνατή και μεγαλοπρεπή» υπογράμμισε ο Jason Decaires Taylor. «Αυτή είναι η θέα της μάσκας της θάλασσας. Ωστόσο, κάτω από την επιφάνεια υπάρχει ένα εύθραυστο οικοσύστημα σε λεπτή ισορροπία – ένα οικοσύστημα που για χρόνια υποβαθμίζεται και ρυπαίνεται από την ανθρώπινη δραστηριότητα» επισήμανε.

«Το ονομάζουμε μουσείο για έναν πολύ σημαντικό λόγο. Τα μουσεία είναι χώροι συντήρησης, φύλαξης και εκπαίδευσης. Είναι μέρη όπου διατηρούμε αντικείμενα μεγάλης αξίας για εμάς, όπου τα εκτιμούμε απλά για να είμαστε οι ίδιοι», αναφέρει ο καλλιτέχνης.

Το μέρος που επιλέχτηκε από τον καλλιτέχνη δεν είναι φυσικά, τυχαίο. Η περιοχή είναι μια «χωματερή» καταλοίπων ανθρώπινης δραστηριότητας στη θάλασσα. Μέρος της εργασίας του Jason deCaires Taylor ήταν ο καθαρισμός από σκουπίδια, ώστε να δημιουργηθεί χώρος για την εγκατάσταση των έργων, τα οποία σχεδιάστηκαν με υλικά που προσελκύουν θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα και επιτρέπει τη φυσική τους διάβρωση και ενσωμάτωση στο βυθό. Ο επισκέπτης αφού βάλει την καταδυτική στολή του, θα περιηγηθεί σε ένα περιφραγμένο χώρο ασφαλή και ήρεμο αφού τα σκάφη δεν θα διαπλέουν την περιοχή και έτσι με αυτό τον τρόπο θα αναπτυχθεί η ταλαιπωρημένη βλάστηση και θα ανθίσουν ξανά οι θαλάσσιοι λειμώνες.

Vicissitudes, 2007

Read more

ΤΕΧΝΗ

Ekow Nimako: Το κολοσσιαίο γλυπτό από 100.000 Lego του καλλιτέχνη αναπαριστά μια αρχαία αφρικανική μητρόπολη

ΤΕΧΝΗ

Μουσείο Munch: Τα έργα του ζωγράφου αποκτούν νέα στέγη σε ένα παραθαλάσσιο μουσείο 13 ορόφων

ΤΕΧΝΗ

Κραυγή: Το καλά κρυμμένο μυστικό του Edvard Munch 130 χρόνια μετά τη δημιουργία του έργου

ΤΕΧΝΗ

Δημήτρης Κλεάνθους: Ο αρχιτέκτονας της φωτογραφίας

ΤΕΧΝΗ

«Έναστρη Νύχτα»: Το διάσημο έργο του Βαν Γκογκ σε μια διαφορετική απόδοση

ΤΕΧΝΗ

Vertical Theatre: Ένας πολυχώρος τέχνης στη νέα εποχή της κοινωνικής απόστασης

ΤΕΧΝΗ

Banksy: Το «κορίτσι με το χούλα-χουπ» αφαιρέθηκε από τον τοίχο στο Νότινγκχαμ και χρυσοπουλήθηκε

ΤΕΧΝΗ

Ο Ντελιβεράς: Το έργο για τον ανώνυμο εργαζόμενο μέσω από μια εγκατάσταση με θέα... στον δρόμο